[Advaita-l] About the term in 'Ishwara' in Advaita - a brief note

Ramanan Subramanian ramanan82 at gmail.com
Tue Apr 10 20:29:33 CDT 2012

Surprised about the following comments -

"No scripture or Shankara would ever equate the sOpAdhika Brahman and the
Inner self.  None has taught the aupAdhika Ishwara as the inner self."

"So, Shankara does not agree with the idea that Ishwara is the
pratyagAtman."

"No. Ishwara is never the Atman but the jagatkartA aupAdhika chaitanya...
As such such an entity is unreal in Advaita."

BUBVartikam 40-43 and AG Tika seem to contradict all the three above:

Vartika:
"tasmai namastu devAya nirguNAya guNAtmane |
nArAyaNAya *vishvAya* *devAnAm paramAtmane* ||"

Tika: "kimityantaryAmii naaraayaNo nirdishyate
sarvapuruShArthahetuprakaTiibhAvavishayatvena ityAha - tasmA iti"

Vartika:
"etameva samuddishya mantro nArAyaNastadA |
vedavidbhirmahAprAj~nair puruShair viniyujyate ||"

Tika: "na tu purANAgamAbhyAmeva so(a)dhigamyate kiMtu
shrutyakSharairapiityAha | etameveti | 'sahasrasheerShaM devaM vishvAkShaM
vishvashambhuvam | vishvaM nArAyaNam devamakSharam paramam padam' ityAdi
mantro *vedavidbhir antaryAmiNam uddishya viniyukto(a)taH sa vaidika
ityarthaH"

The following two are the most important part:

Vartika:
"pratyagdhvAntaM cidAbhAsaM svakAryaniyamAtmakam |
tadupAdhirniyantaiShaH paraH prokto *na tu svataH* ||"

Tika: " *kecittu nirupAdhikameva paramantaryAmiNamAhustAnpratyAha |
pratyagiti |* cidAbhAsAkrAntaM pratyagaj~nAnaM
svakiiyavivartaniyamanarUpamiShTameva tadupahitashca paramAtmA niyantocyate
na svatastasya niyantRtvam nirvyApAratvAdityarthaH |
*sopAdhikasyaivAntaryAmitvaM sphuTii kariShyati* |"

Vartika:
"sarvaj~nassarvashaktishca *sarvAtmA* sarvago dhRvaH |
*jagajjanisthitidhvamsahetur* eSha sadeshvaraH ||"

Tika: "nirupAdhikasya sarvaj~natvAdivadantaryAmitvamapi kiM na
syAdityAsha^nkya dRShTAntasiddhimAha | sarvaj~na iti | sarvAtmatvAdau hetuH
| jagaditi | atra ca sarvaj~natvAdi hetuH | sadAshabdaH sarvatra
sambadhyate |"

In the above, it is clearly stated by Suresvara/Anandagiri that it is the
brahman endowed with (superior shuddha sattva) upAdhis who is the
jagatkAraNa, sarvAtmA, antaryAmi, subject of discussion in the antaryAmi
brAhmaNa, who is also described in Taittiriya mantras as the antaryAmi,
vishva, the thousand-headed, vishvAkSha, etc. It is also stated clearly
that nirupAdhika para brahman cannot be considered the antaryAmi.

I fail to understand how "sarvabhUtAnAm iishvaraH" and "iishanashiilaH"
does not refer to the realm of the phenomenal world, when the phrase "Lord
of all beings" admits plurality.

Another verse that comes to my mind in this context is Anandagiri's comment
in Gita 15.15 ("vedaishca sarvair ahameva vedyaH") where this AcArya says
"veda vedyam param brahma bhagavato anyaditi sha^nkAm vArayati --
vedairiti"

Glad to stand corrected if I have wrongly interpreted the above.